Dag 9, rustdag in Chenzhou

7 mei 2013 - Chenzhou, China

Net als in de Tour hebben we vandaag een rustdag. Dit zijn de dagen dat er weinig valt te melden.

We hebben uitgeslapen, met de gids ontbeten (zelf bestellen is geen optie) en voor Lisanne had hij speciaal brood en een soort gebak gekocht. Iedere dag noodles lijkt lekker in Nederland, in China wil je ook wel eens je tanden in gewoon brood zetten. En mijn maag zou wat meer vezels ook erg waarderen. Smile (onze gids) is echt een heel goede en behulpzame gids. Hij heeft uitgelegd welke delen van de eend we zouden kunnen kopen bij de diverse kioskjes, onze magen durven deze uitdaging echter niet aan. We hebben ook een winkelstraat bezocht en wat aankopen gedaan. Jinke heeft een gouden aandenken gekocht uit haar geboortestad. En Lisanne heeft lucky stars papier gekocht. Vanavond eten we met Smile in ons hotel. Morgenochtend moeten we vroeg op, om 07:00 vertrekken we naar de stad van Lisanne.

Waar we erg aan moeten wennen, is het verkeer. In Nederland stoppen de auto's (in het algemeen) als je op een zebrapad loopt, hier niet. Oversteken is uitkijken geblazen. Zeker auto's en fietsers die afslaan zijn gevaarlijk, zij mogen door rood rijden. En men toetert alsof het een nationale sport is. Dit komt omdat men toetert als waarschuwing van "let op, ik kom eraan". En niet van "ga opzij". Dit zorgt ervoor dat 's morgenvroeg het een behoorlijk kabaal is op een kruispunt terwijl er maar 3 auto's rijden. Ook rijden de Chinesen net zoals zij zich in een wachtrij gedragen, bij 1 cm ruimte gaan ze voor je staan. En als je daarna weer voor hen gaat staan, is er niets aan de hand, ze zullen niet boos worden. Het hoort er gewoon bij.  In het verkeer is dit net zo. Zeker taxi's zien overal die ene  cm en willen daar gebruik van maken. Rechtsrijden om na 20 meter linksaf te gaan is eerder regel dan uitzondering. De auto's zijn schadevrij dus men weet wel wat men doet. Er wordt zeker niet roekeloos gereden, alleen erg op elkaar en met 1 hand op de toeter.

1. Theo:
    7 mei 2013
    culinair gezien benijd ik je niet. Veel plezier nog
    gr Theo duijf
  2. Ellis en Frans:
    7 mei 2013
    Gatsie dat eten!!!
    Moest wel erg lachen om je beschrijving van de mentaliteit in het verkeer.
    En leuk die lucky stars, Lisanne d
    kan die heel mooi maken!
    Nou spannend voor Lisan dan morgen naar haar stad!!!!
    Heel fijne en goede dag gewenst voor jullie en zeker voor Lisan!
  3. De Krebbekxjes:
    8 mei 2013
    Oh jee.....de aardappeltjes smaken des te beter bij de aanblik van je foto's Rob! Als ze hier morgen klagen, laat ik ze gewoon zien wat Jinke en Lisanne moeten eten...