Dag 12, Bezoek kindertehuis Lisanne

10 mei 2013 - Xiamen, China

Gisteravond met Jack de avondmarkt bezocht, wat een drukte. Familie TOETOER had waarschijnlijk een reunie, wat een lawaai kunnen zij maken met elkaar. Wel leuk om al die stalletjes te zien en de bedrijvigheid er omheen. Jack stelde voor om na het bezoek aan het kindertehuis direct door te gaan naar Xiamen en zodoende daar 1 nacht langer te slapen. Omdat het de dag van Lisanne is, mocht zij beslissen. En dat vond zij moeilijk, een dag zijn in de stad waar ze gewoond heeft of een dag extra in het westerse Xiamen met vele leuke winkeltjes. Uiteindelijk heeft ze voor Xiamen gekozen.

Vandaag zijn we van start gegaan met het van huis ophalen van de huidige directrice en vervolgens met z'n allen doorgereden naar het tehuis. Anhai is het gebied waar het kinderhuis staat, dus niet in de stad Jinjiang. Dit is een half uurtje rijden van elkaar. Anhai valt wel als deelgemeente onder Jinjiang. Het nieuwe kindertehuis is in 2008 gebouwd en ziet er fantastisch uit, echt een sprookjeskasteel uit Disney. De ontvangst was heel hartelijk, ons meegebrachte fotoboekje vonden ze erg leuk. Ze hebben een klein museumpje met de geschiedenis van het tehuis wat we hebben bezocht. Daarna zijn we naar de kinderen gegaan. Nu zitten er 120 kinderen in het tehuis, bijna uitsluitend special need kinderen. De meeste kinderen gaan nu naar Chinese adoptieouders. Lisanne vond het erg leuk om tussen de kinderen te zitten toen deze in hun klas les kregen. Ook ontmoette zij de vrouw die eten voor haar eten heeft klaargemaakt toen zij nog in het tehuis was. We zijn vervolgens gaan lunchen. Hier was ook de vroegere directrice bij, zij heeft Lisanne haar Chinese naam Xiu An gegeven, vertaalt betekent dit "mooi en vredig". Na de lunch hebben we het gebouw bezocht waar het tehuis vroeger in was gevestigd. Zelfs de kamer waar ze heeft geslapen, hebben we gezien. Een gepensioneerde stafmedewerkster woont er nu tijdelijk.

Na het bezoek zijn we doorgereden naar Xiamen, het Lujiang Harbourvieuw hotel. De eerste indruk van de kamer was niet zoals we hadden verwacht, geen raam en geen daglicht. We voelden ons meer op een luchtplaats (overigens wel een zeer luxe)  in een gevangenis dan in een 5sterren hotel. Door bemiddeling van Jack zitten we aan de voorkant van het hotel, met uitzicht op het eiland Gulangyu, met piano-eiland. Laten de googlers onder jullie je tanden maar eens inzetten. Vanavond in de pizzahut gegeten, op de 24 etage met een GLAZEN lift. Prachtig uitzicht, als je geen hoogtevrees hebt. Ook heeft Lisanne een winkeltje gevonden waar ze Lucky Stars papier voor 2 yuan kan kopen, raden hoeveel pakjes ze heeft gekocht.

Morgen meer over Xiamen en het eiland.

Groet Rob

1. Sabrina, Jan, Nina en Lin:
    10 mei 2013
    Hallo familie Punt,
    Wat een leuke verhalen allemaal, het is erg leuk om jullie belevenissen te volgen in China. Zo te lezen hebben jullie het erg naar jullie zin. De foto's van Chenzhou waren zeer herkenbaar.
    Nog een fijne tijd in China. Kijk er nu al naar uit om jullie foto's te zien in september.
    Groetjes van de fam. van der Hoek uit Boskoop
  2. Bianca:
    10 mei 2013
    Zo de reis zit er bijna weer op voor jullie. Jammer he ik en zoe vonden het erg leuk om jullie verhaaltjes te lezen.en de leuke fotoos natuurlijk. Nou alvast een fijne terug reis . En nog een pawr fijne dagen daar . Groetjes bianca en zoe
  3. Babs:
    11 mei 2013
    Hoi allemaal,
    Ik hoop dat jullie lekker slapen. De bedden daar staan me nog heel goed bij. Ook het lawaai op het balkon :-).
    Maar wel lekker dicht bij de winkeltjes toch? Toch ook maar een paar zijstraatjes nemen, dan zie ook een andere kant...
    O ja, en Pizza Hut, dat was ook weer eens lekker.
    En als jullie nog naar de overkant gaan..veel plezier en sterkte in het kabelbaantje. Heel veel groetjes en kom veilig thuis!
  4. Luna van dooren:
    11 mei 2013
    Beste Jinke en Lisanne,
    Beetje late reactie, maar zo te lezen en te zien op de foto's hebben jullie hartelijke ontvangsten gehad bij de kindertehuizen. Dat zijn mooie herinneringen voor later. Leuk om jullie verhalen te lezen.
    m.vr.gr.
    Mieke, Kim, Luna en Frank